perjantai 30. maaliskuuta 2012

Muutto

Viimeinen yö ennen muuttoa sujui varsin alkeellisissa olosuhteissa. Kaksi nukkui sohvalla, kaksi lattialla patjalla (lainapatjoilla oltiin yövytty jo useampi viikko, mutta palautettiin nekin jo ennen lähtöä ja näin ollen käytössä oli enää ihan pieni osa tarvikkeista). Hommaa ei helpottanut se, että minulta muljahti olkapää sijoiltaan tiistaina. Haasteena oli siis kodin siivous, yöunet ja matkalaukkujen roudaaminen.

Näistä kinoksista lähdimme.

Havula jäi odottamaan paluutamme. Onneksi löysimme hyvän tuntuiset vuokralaiset pitämään majaa pystyssä.
To-aamulla saatiin kyyti (ja laukkujen roudausapu) juna-asemalle ihanaiselta naapurilta. Mietittiin, että taisi olla kyseessä lasten neljäs junamatka, olivat siis kovin innoissaan. Minä ja lapset jäimme Tikkurilaan, josta ystävällinen ystävä meidät ja matkalaukut nouti, Kz jatkoi Espooseen töihin.

Toijalan asemalla matkalla kohti Helsinkiä.

Illalla kävimme vielä moikkaamassa Eveliinan kummitätiä Helsingissä ja päädyimme yöksi taksikyydillä lentokentän vieressä olevaan hotelliin. Luksuspalvelua: meidän ei tarvinnut roudata kaikkia matkalaukkuja Helsinkiin ja Vantaalle, vaan ystävä toi ne illalla suoraan hotellille.

Aamulla nousin reippaana klo 3 (muut klo 4) ylös. Siitä sitten Amsterdamiin lähtevään koneeseen. Siellä meillä oli vain alle kahden tunnin vaihto, mutta se oli jotenkin mukavan oloinen ja sopivan kokoinen kenttä. Ehdittiin oikein hyvin vaihtaa. Koneeseen päästiin myöhässä noin puolituntia jonkun ylimääräisen (?) turvallisuustarkastuksen vuoksi - jännää.

Lento sujui onneksi mallikkaasti. Onhan se 11 tuntia putkeen koneessa istumista ihan liikaa, mutta taas tuli sama fiilis perille päästyämme, kuin viimeksi. Kyllä se on sen väärtti.

Saatiin vuokra-autoksi Mazda 5. Siinä on oikein tila-auton tuntua. Taitaa olla rekisteröitykin seitsemälle ja takaovet aukeavat liukuovina sivulle. Suunnittelin, että jos ekan viikon Kz ajaa, sitten minä ajan ja Kz on vieressä, ehkä sitten osaan jo ajaa sillä ja reitit alkavat olla niin tuttuja, että lähden itsekseni sillä seikkailemaan.

Auto.

Hotelliin olemme oikein tyytyväisiä. Tämä on vähän niin kuin rivi-/luhtitalotyyppinen ratkaisu. Meidän asuntoon mennään ulkokautta tokasta kerroksesta, mutta tässä on vielä yläkerta/parvi, jossa on lasten makkari ja kylppäri. Alakerrasa keittiö, makkari, kylppäri ja olkkari takalla. Aamupala ja ma-to myös iltapala kuuluu hintaan, samoin siivous. Toivottavasti ei totuta liian hyvään 1-2 kk:n aikana, jonka täällä asutaan.

Meidän terassilta kuvattuna samanlainen talo vastapäätä. Meidän ovea vastaa yläkerran oikeanpuoleinen ovi.

Olkkaria ja hiukan makkariakin.

Ihan heti hotellille päästyämme menimme uimaan. Vesi oli lämmitetty aivan unelmalämpöiseksi, reilusti yli 30C oman arvioni mukaan. Ei tarvinnut yhtään totutella, vaan se tuntui heti lämpöiseltä ja kutsuvalta. Ilma oli tänään reilut +20 C. Nyt pitäisi kai viiletä pariksi päiväksi.

Polskuttelemassa.
Kaikki oli ihan rättiväsyneitä reissun jälkeen. Käytiin äkkiä syömässä ja kaupassa. Lapset simahtivat estelyistä huolimatta klo 18.30. maissa. (Ei ihme, Suomessa kello olisi 4.30. aamuyöllä.) Itsekin ollaan ihan poikki. Äkkiä nukkumaan :)

Viimeisillä voimilla kirjoittamassa tätä blogia keittiön pöydän ääressä. Kamat saakoon odottaa huomista päästäkseen kaappeihin.